Obecná charakteristika a věcné vybavení školy
Mateřská škola jako samostatný právní subjekt je příspěvkovou organizací Obce Ostrá od 1. 8. 2004.
Mateřská škola je umístěna v prostorách budovy bývalé Obecné školy v blízkosti lesa, sportovního hřiště a bylinných zahrad Botanicus, spol. s. r. o.
K budově školy náleží školní zahrada, která je vybavena dřevěnými zahradními prvky, pískovištěm a dřevěným přístřeškem pro společná setkávání.
O děti zde pečují ředitelka MŠ, dvě pedagogické pracovnice a asistent pedagoga. Snaha o vytváření rodinného prostředí pro děti je našim hlavním cílem. V naší mateřské škole panují přátelské vztahy a to má vliv na celkovou atmosféru klidu a pohody nejen dětí, ale i kolektivu zaměstnanců.
Mateřská škola je jednotřídní s kapacitou 24 dětí. Třída je heterogenní s dětmi ve věku zpravidla od 3 do 6 let.
Uplatňujeme odpovídající metody a formy práce, spontánní sociální učení, využíváme prožitkové, situační a kooperativní učení hrou. Činnosti dětí jsou založeny na přímých zážitcích, podporují dětskou zvídavost a potřebu objevovat, podněcují radost dítěte z učení a jeho zájem poznávat nové. Aktivity spontánní i řízené jsou vzájemně provázané a vyvážené, v poměru odpovídajícím potřebám a možnostem předškolního dítěte.
Vzdělávání probíhá na základě integrovaných bloků, ale které nabízejí dítěti vzdělávací obsah v přirozených souvislostech, vazbách a vztazích. Obsah bloků vychází ze života dítěte, je pro ně smysluplný, zajímavý a užitečný. Realizace takovýchto bloků poskytuje dítěti širokou škálu různých aktivit a nabízí mu hlubší prožitek. Dítě tak získává komplexnější zkušenost , která je pro něj snáze uchopitelnou a prakticky využitelnou.
Věcné podmínky
Mateřská škola má dostatečně velké prostory, jak pro volnou hru, tak pro nerušenou individuální práci, skupinové činnosti a námětové hry. Dětský nábytek, tělocvičné nářadí, vybavení pro odpočinek - lůžka, hygienické zařízení (toalety, umyvadla) jsou přizpůsobeny antropometrickým požadavkům, jsou zdravotně nezávadné a bezpečné. Hygienická zařízení odpovídají potřebám a počtu dětí. Odpočinku dětí slouží ložnice. K úklidu lůžkovin slouží samostatné úložné prostory.
Vybavení hračkami, pomůckami a výtvarným materiálem postupně doplňujeme a podle finančních možností modernizujeme. Hračky a pomůcky jsou uloženy tak, aby byly dětem kdykoli dostupné a mohly je kdykoli využít pro svou hru. Děti se samy svými výtvory podílejí na výzdobě interiéru mateřské školy. Jsou stanovena pravidla pro jejich využívání pedagogy i dětmi.
Vnitřní prostory splňují bezpečnostní a hygienické normy dle platných předpisů (např. čistoty, teplota, vlhkost vzduchu, osvětlení, hlučnost apod.)
Pro pobyt venku využíváme les, který je nedaleko budovy mateřské školy a přilehlou školní zahradu vybavenou zahradními prvky. Při pobytu venku mají děti k dispozici hračky a sportovní náčiní. Dětem jsou nabízeny rozmanité pohybové aktivity. Sportovní náčiní a zahradní prvky prochází každý rok bezpečností kontrolou a splňuji normy pro bezpečné užívání.